Vyznávám, že jsem členem grantové komise pražského magistrátu pro oblast klasické hudby. Je to pro mě ohromně zajímavá zkušenost. Došel jsem k názoru, že by bylo nanejvýš žádoucí systém a kritéria hodnocení revidovat. Jsem rád, že v Praze, která je štědrým donátorem kultury, se objevuje vůle s tím něco podstatného dělat. Praha zdá se hodlá zvolit diskutabilní směřování. V loňském roce jsem se tak poprvé setkal s pro mě nejasným pojmem „excelence v oblasti kultury a umění“ a přemýšlením, jak celý dotační systém předělat ku prospěchu kvality. (Excellentia – převaha, priorita.) „Excelence je oblastí kulturní a umělecké hodnoty a je nezávislá na hodnotě komerční. Důraz je proto kladen na uměleckou kvalitu posuzovanou vůči standardům daného oboru. V tomto ohledu se excelentní projekty mohou trvale zařadit do naší kultury a budou ovlivňovat i další generace.“ Praha prostě začíná zvažovat, jestli stamiliony, kterými podporuje kulturu, jsou investovány dobře a skutečně zvyšují kvalitu, jakkoliv se může diskutovat i o jejím obsahu. Je to hodně komplikované téma a budeme se mu tento rok ještě věnovat. Nicméně je v předehře dobré připomenout, že „excelence v umění“ je pojem ošidný a krajně subjektivní. Čím expertnější bude expertní komise, tím více bude ďáblík ukryt v detailech. V praxi to může pak vést k absurdním otázkám, zdali jsou dostatečně excelentní dětské sbory, důležité projekty, které přinášejí hudbu na neexcelentní úrovni do domovů seniorů, jestli má Praha podporovat amatérské orchestry, když o peníze žádají profesionální orchestry a komorní formace, u nichž je excelence nesporná, má-li spojit svůj kredit s komerčními „operními besídkami“ vysoké mezinárodní úrovně atd., atp. Někdy mám dokonce pocit, že je to vis maior…
Supraphon online
Uplynula už další řada let od doby, kdy nosiče, které jsme s nadšením vítali v 80. letech minulého století – kompaktní disky, začaly ztrácet…
Pábení lidového tance
S Živanou Vajsarovou „ad fontes“. Uměleckému vzdělávání u nás doma i v širém světě se věnuje již více než padesát let. Tanec je báseň, ve…
Sir Karl Jenkins connects One World
“I love the pure beauty & spirituality of Karl’s music; music without boundaries, loved by everyone, and totally democratic.” Marat Bisengaliev,…
Panychida za Ančerla a jeho věrné
Karel Ančerl v Terezíně. Zdroj: Freesam. V říjnu tohoto roku uplyne 80 let od dnů, kdy byli z Terezína posláni do Osvětimi členové…
Zapomínání
Česká hudební kultura má zvláštní specifikum – odsouvání hudebních osobností, které se nám z nějakých důvodů nehodí, do podzemní říše, jíž…
Karl Jenkins spojuje Jeden svět
„Miluji čistou krásu a spiritualitu Karlovy hudby; hudby bez hranic, milovanou všemi a naprosto demokratickou.“ Marat Bisengaliev, kazašský houslista a dirigent 17. čevence 2024…
Kultura ve veřejném prostoru
V letním období, asi jako každý, se svou manželkou nejlepší ze všech více cestuji, zvlášť když mám po vnuceném důchodu najednou…
Romano drom po deseti letech
Ida Kelarová při večerním setkání. V létě 2014 poprvé spojila síly Ida Kelarová s Českou filharmonií, jejíž hudebníci se vydali koncertovat do…
Osudy Lobkowiczké knihovny a její hudební sbírky
(…) aby zámek stal se, jmenovitě ve vědeckém světě, ještě proslulejším, nežli je. Carl Robert Croll: Pohled na zámek v Roudnici…
Vyznání
Litoměřická diecéze je tou nejbohatší v zemi na sakrální památky a je společně s úchvatnou a dodnes ne úplně objevenou krajinou od západu přes…
Opera je v první řadě dílem hudebním
Sonda do české opery Roku 1924 se mohutně připomínalo sto let od narození a čtyřicet let od úmrtí Bedřicha Smetany. Dvojité…
Správný čin ve správnou dobu
Ve středu 14. srpna 2024 zveřejnila ČTK zprávu, že dirigent Robert Jindra složil funkci šéfdirigenta Státní filharmonie Košice. Oznámil to na…