Vyznávám, že jsem členem grantové komise pražského magistrátu pro oblast klasické hudby. Je to pro mě ohromně zajímavá zkušenost. Došel jsem k názoru, že by bylo nanejvýš žádoucí systém a kritéria hodnocení revidovat. Jsem rád, že v Praze, která je štědrým donátorem kultury, se objevuje vůle s tím něco podstatného dělat. Praha zdá se hodlá zvolit diskutabilní směřování. V loňském roce jsem se tak poprvé setkal s pro mě nejasným pojmem „excelence v oblasti kultury a umění“ a přemýšlením, jak celý dotační systém předělat ku prospěchu kvality. (Excellentia – převaha, priorita.) „Excelence je oblastí kulturní a umělecké hodnoty a je nezávislá na hodnotě komerční. Důraz je proto kladen na uměleckou kvalitu posuzovanou vůči standardům daného oboru. V tomto ohledu se excelentní projekty mohou trvale zařadit do naší kultury a budou ovlivňovat i další generace.“ Praha prostě začíná zvažovat, jestli stamiliony, kterými podporuje kulturu, jsou investovány dobře a skutečně zvyšují kvalitu, jakkoliv se může diskutovat i o jejím obsahu. Je to hodně komplikované téma a budeme se mu tento rok ještě věnovat. Nicméně je v předehře dobré připomenout, že „excelence v umění“ je pojem ošidný a krajně subjektivní. Čím expertnější bude expertní komise, tím více bude ďáblík ukryt v detailech. V praxi to může pak vést k absurdním otázkám, zdali jsou dostatečně excelentní dětské sbory, důležité projekty, které přinášejí hudbu na neexcelentní úrovni do domovů seniorů, jestli má Praha podporovat amatérské orchestry, když o peníze žádají profesionální orchestry a komorní formace, u nichž je excelence nesporná, má-li spojit svůj kredit s komerčními „operními besídkami“ vysoké mezinárodní úrovně atd., atp. Někdy mám dokonce pocit, že je to vis maior…


Z mého diáře: Písně nábožné 3
Mezi jednoduchostí a složitostí v hudbě Náhoda tomu chtěla, že k nedávným dvěma částem Písní nábožných z brisbaneského Book Festu neplánovaně přidávám ještě část…
„Moje drahé dětičky! …“
Originál dopisu Bedřicha Smetany se vrátil domů Shromažďovat prameny k životu a dílu slavných osobností je nepřetržitý proces s otevřeným koncem, neboť je…
Z mého diáře: Každoroční vzpomínka na 16. květen
Když mi v šedesátých létech minulého století bylo asi 9-10 let, poprvé jsem jako „hudebník“ vystoupil v tehdejší Československé televizi (ČST) v Praze…
Z mého diáře: O mé televizní spolupráci s festivalem Pražské jaro
K tomuto tématu jsem byl vyzván editorem Polyharmonie, že by se to právě nyní v době festivalu hodilo. Ale moc se mi…
Realita života
Nedávno mě zaujaly dvě zprávy. První se týká Jakuba Hrůši, po smrti Jiřího Bělohlávka v cizině nejúspěšnějšího českého dirigenta. V sezoně 2025/2026,…
Z mého diáře: Svátek knih IV – Písně nábožné 2
Též nemám rád příliš dlouhé texty, proto jsem ty „Písně nábožné“ z brisbaneského Book Festu rozdělil na dvě tematicky logické části.…
Modlitba pro Luboše Fišera
Nejraději komponoval na chalupě v Lužických horách v malé osadě s krásným názvem Naděje. Jezdil tam se svým psem, jenž mu při psaní…
Výzva
Jak desítky let sleduji do sebe zahleděný v podstatě statický hudební život v České republice, přiznávám, že mě v roce 2022 příjemně překvapila…
Dobře utajená hvězda. Příběh světové slávy i zapomnění velké české pěvkyně Hany Janků
Nebyla jen mimořádně pěvecky disponovaná a po předchozích úspěších už i zdravě sebevědomá, ale také odvážná umělkyně. 1. část Pod domácím souslovím „slavné…
Fritz Kreisler je symbolem epochy
V neděli 2. února 2025 si nejen houslový svět připomněl 150. let od narození Fritze Kreislera; umělce, který dokázal inspirovat mnoho svých současníků…
Z mého diáře: Svátek knih III – Písně nábožné 1
Zdá se, že Bůh je psychickou potřebou mnoha lidí a jako takový možná existuje jen jeden. Ale jako na celém světě…
O nic se nestarám a dělám svou povinnost a je dobře. Dvořákovy první měsíce v Americe
„Milý Antoníne! Přání mé k Vašim jmeninám, jež pochází ze srdce upřímného, jest poslední před odjezdem Vaším za dálný oceán! Přeji…