Vítězná Es dur

Osmá symfonie Es dur zvaná Symfonie tisíců Gustava Mahlera ve mně už čtyřicet let budí rozporuplné pocity – timingem, formální nezařaditelností, strukturální sofistikovaností, hraničním patetismem a exaltovaností, existenciální „schizofrenií“, kdy rakouský Žid je schopen napsat geniální oslavu katolictví s prvky chiliasmu. Vytvořil veledílo, jakého by v jeho době nikdo nebyl schopen. Kdo jiný než on by byl schopen propojit latinský text ustavičně oslavující a vzývající Otce, Syna a Ducha, tvůrce a utěšitele, nositele míru s Goethovým rozjímáním o životě a smrti…  Zvolit tuto skladbu skladeb pro zahájení 90. sezony bylo od vedení Symfonického orchestru hlavního města Prahy odvážné,  ale ne riskantní, protože v čele obrovitého aparátu (dospělých sboristů bylo 125, dětí 65, orchestr měl 107 členů, 8 sólistů) stál pravý člověk – šéfdirigent FOKu Tomáš Brauner, který dal dílu řád, logiku i emoce.

Fota Petr Dyrc / FOK.

Úvod byl jásavý, ohromující – Veni Creator Spiritus. Ve druhém dílu (Závěrečná scéna z Goetoha Fausta) se snažil se vší autoritou o kontrast a detailní propracovanost a díky stovkám nadšených hudebnic a hudebníků byl výsledek velmi dobrý.

Pevnou oporou večera byl výborně hrající orchestr, speciálně oceňuji horny. Vlastně všechny dechové skupiny hrály na maximu svých možností. Dospělé sbory (Český filharmonický sbor Petr Fiala, Slovenský filharmonický zborJan Rozehnal) byly vesměs dobře připravené, i když fortissima nebyla v některých skupinách vždy tak lahodná, jak jsem při provádění tohoto díla zvyklý. Hvězdami byly oba sbory mladých – Dětský pěvecký sbor Radost PrahaJan PirnerPueri GaudentesJan Kyjovský, obdivuhodná práce obou sbormistrů.

Vysoko byl ocenil práci Tomáše Braunera. Bohužel ani on nepřiměl sólisty mít jednotný názor na intonaci a zpívat „deutsche bel canto“. Pěveckou hvězdou sólového ansámblu byl jednoznačně barytonista Jiří Rajniš (Páter  blouznivec) – výkon evropské úrovně.

Slušně zpíval basista Albert Dohmen (Páter mystik), i když se občas těžko dostával přes orchestr.  Ostatní pěli dle svých sil na proměnlivé úrovni: quasi heldentenor Jonathan Stoughton (Mariánský vyznavač) má pěkný hlas, ale někde jeho zpěv připomínal lva a zpíval pekelně falešně (Jungfrau rein). Intonačně a pěvecky problémové se světlými okamžiky byly Ester Pavlů (Samaritánka), Bella Adamova (Marie egyptská) a Manuela Uhl (Velká hříšnice). Příjemnou epizodou byla Magdaléna Hebousse (Matka slavná). Nejzajímavější výkon jsem slyšel od Jany Šrejmy Kačírkové (Kajícnice), zvláště Neige, neige. Uši hladící byly leckteré sbory (Sbor kajícnic a zvláště závěrečný Mystický sbor, který by jistě ocenilo hnutí Mee Too).

Osmá symfonie je geniální, nadčasová a ve své podivnosti souměřitelná s málokterými opusy hudby 19. a 20. století. Zároveň je to tak podivná kompozice, že by si posluchač mohl s nadsázkou myslet, že její tvůrce byl mešuge…

Poměřovat provedení s jinými by bylo nefér. Nabízel by se Christoph Eschenbach na Pražském jaru 2011 (bohužel v děsivé, amplifikované O2 areně), Jiří Kout v roce 1993 na témže festivalu v akusticky těžko akceptovatelné katedrále sv. Víta – obě provedení nebyla dokonalá, ale měla silné stránky, nebo všeobecně vymazlené nahrávky Abbada, Haitinka a několika jiných legend, ale bylo by to zbytečné. Tomáš Brauner  předvedl Osmou v tu chvíli na nejvyšší možné úrovni. I FOK udělal pro výsledek v rámci svých ekonomických možností maximum. (Začátek oslav devadesátin Pražských symfoniků vstoupil do dějin.) Třeba se dočkám v příští dekádě otevření Vltavské filharmonie právě Osmou symfonií Čecha, Rakušana, vícevěrce a světoobčana Gustava Mahlera.

Luboš Stehlík

Sdílet na Facebook
Poslat E-mailem
Sdílet na WhatsApp
Další příspěvky z rubriky