Mezinárodní hudební festival Pražské jaro 2025, jenž včera zveřejnil program a 23. 10 zahájil prodej vstupenek, má několik atributů – nabízí řadu novinek, velkých návratů, světové orchestry, překvapení, očekávání a noblesní výtvarný design.
Poprvé ve své více než stotřicetileté historii vystoupí v České republice Chicagský symfonický orchestr (provokativní Jaap van Zweden). Debut na Pražském jaru zažije Bostonský symfonický orchestr (charismatický Andris Nelsons) , Göteborští symfonikové (Santtu-Matias Rouvali) a Kammerakademie Potsdam s beethovenským programem (Antonello Manacorda), Concentus Musicus Wien (Tomáš Netopil). Čekají nás velké návraty Londýnského symfonického orchestru (Antonio Pappano), tokijského NHK Symphony Orchestra (Fabio Luisi) a Vídeňských symfoniků, které na Pražském jaru povede designovaný šéfdirigent Petr Popelka.
Rezidenční umělkyní bude moldavská konceptuální houslistka světového renomé Patricia Kopatchinskaja, která vás překvapí novátorskými programy a oslavou polozapomenutého skladatele Luboše Fišera, což mě doslova dojalo.
Velmi se těším například na Lisu Batiashvili, Baibu Skride, Akiko Suwanai, Lucianu Souzu, Jana Lisieckiho, Quatuor Ébène a budu doufat, že české komorní formace Wihanovo kvarteto a Trio Incendio za ním nezaostanou. Jsem zvědav, jak zvládne Semjon Byčkov Mou vlast Mou vlast a Mahlerovu Symfonii tisíců, jak v ní budou souznít jinak tvrdí konkurenti Pražský filharmonicý sbor a Český filharmonický sbor Brno a jak těžký úkol pro dva sbory zvládne Kühnův dětský sbor. Lákadlem Prague Offspring, jako vždy pro omezenou část hudební veřejnosti nesmírně přitažlivým a zajímavě se rozvíjejícím, budou rezidenti Georgie Benjamin a Ensemble Modern. Soutěžní boj podstoupí obory hoboj a violoncello.
Markéta Hanzalová. Foto Michal Vencl.
Silně na mě zapůsobila ušlechtilá a výtvarně čistá vizualizace festivalu i soutěže studia Colmo, které vede Markéta Hanzalová.
Ve středu 23. října v 11 hodin zahájil Mezinárodní hudební festival Pražské jaro prodej vstupenek na 80. ročník festivalu v roce 2025. K dnešní 15. hodině se prodaly vstupenky za více než 13 mil. Kč. „Na letošní Pražské jaro je k dispozici přes 31 tisíc vstupenek. Největší zájem je tradičně o oba zahajovací koncerty, dále o provedení Mahlerovy Symfonie tisíců, Beethovenovy Osudové symfonie v podání Kammerakademie Potsdam či hostování Vídeňských symfoniků s novým šéfdirigentem Petrem Popelkou. Poslední vstupenky zbývají na vystoupení obou amerických orchestrů – Chicago a Boston Symphony Orchestra,“ říká ředitel festivalu Pavel Trojan.
Pavel Trojan. Foto Michal Vencl.
Významný podíl na prodejích Pražského jara mají i letos členové mecenášského klubu Přátel Pražského jara, kteří v exkluzivním předprodeji zakoupili vstupenky v hodnotě 2,5 mil. Kč. „Možnost zakoupit vstupenky na všechny festivalové koncerty v přednostním prodeji je jedním ze způsobů, jak poděkovat mecenášům Pražského jara za jejich přízeň a finanční podporu,“ upřesňuje Katarína Fišerová, která má v gesci mecenášský program Pražského jara.
Celkový rozpočet obecně prospěšné společnosti Pražské jaro přesahuje v roce 2025 částku 120 mil. Kč.
Luboš Stehlík