Vydavatelství Radioservis přichází s mimořádnou novinkou Operette gala, kde se špičkoví operní pěvci Kateřina Kněžíková a Adam Plachetka představují nově jako výteční interpreti operetních árií a duetů. Oba manželé ve sleevenote svorně zdůvodňují svůj výběr: „Vídeňské operety mají stejné kořeny a přesně to na nich milujeme!“ Výborně operetní čísla podkresluje hezky svižný a melodiemi bohatý doprovod Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou Roberta Jindry.

Operety Franze Lehára, Emmericha Kálmána, Johanna Strausse ml. (nebo II.) a dalších mistrů lehčího žánru dostaly s oběma báječnými pěvci příležitost připomenout historii oblíbených vídeňských melodií od 19. století až po 30. léta století minulého. V obsáhlém rozhovoru Vojtěcha Babky s pěveckou dvojicí nalezneme množství důležitých a zajímavých informací nejen o jejich rozhodnutí, ale také podrobnosti k výběru a studiu jednotlivých árií a duetů k možnosti spojení sopránu a basbarytonu. Adam Plachetka se již dříve směle pustil do „jiných vod“ v podobě muzikálu či swingu a zde v operetě si dokonce pro duety se sopránem přizpůsobil tenorové party, aby se hezky barvy obou hlasů sladily. Pro Kateřinu Kněžíkovou znamenalo rozhodnutí pilnou práci, ale stylově pro ni nebyla v její práci opereta příliš odlišnější. Jak známe oba vynikající umělce, nepustili by do světa album, které by nesplňovalo jejich vysoké nároky a Operette gala se podle jistě stane titulem, po němž ihned rádi sáhnou milovníci obou hudebních žánrů stejně jako obdivovatelé této vynikající dvojice.

Franz Lehár jako nejznámější operetní skladatel je na albu zastoupen hned pěti čísly, třemi z Veselé vdovy včetně Viljo, ó Viljo v procítěném podání Kateřiny Kněžíkové a U Maxima jsem znám s báječným mužným hlasem Adama Plachetky; dalšími tituly jsou oblíbená Země úsměvů a exotická Giuditta. Je známo, že Lehár patřil k nejlepším žákům Antonína Dvořáka na Pražské konzervatoři a bohatost melodické invence jeho operet potvrzuje talent, který Dvořák u někdejšího studenta rozvíjel. Emmerich Kálmán patřil ve Vídni k nejžádanějším a árie z Hraběnky Marici a Čardášové princezny, o něž se pěvci podělili, jsou další ukázkou jejich stylově precizního podání. Carl Millöcker byl podobně známý a oblíbený autor; z jeho Gasparone, záhadného loupežníka zazní árie i duet. Vídeňský rodák Edmund Eysler začínal jako autor klasické hudby, opereta Krajánek Straubinger však odstartovala jeho kariéru. Právě z prvního úspěšného díla uslyšíme árii v podání Adama Plachetky. Ten si pro radost připojil k operetním číslům i kuplet Hobellied, v němž autor Conradin Kreutzer sarkasticky připomíná narážky na vídeňskou dikci poloviny 19. století – pěkně to pěvec představil! Samozřejmě také „Král valčíků“ Johann Strauss II. nemůže chybět: Noc v Benátkách s Adamem Plachetkou, Netopýr s Kateřinou Kněžíkovou a závěrečná Vídeňská krev s překrásným duetem a efektním závěrem korunuje celé album. Manželská pěvecká dvojice má do světa operety rozhodně úspěšně nakročeno.
Marta Tužilová