Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK (na počátku z důvodu původních domicilů hudebníků psaný F.O.K) bude slavit v sezoně 2024/2025 devadesátku, přesněji devadesátou sezonu. Jubileum bude radostné, pro mě přece jen s přídechem smutku.
Foto Petr Dyrc.
Jedna hudební publicistka učinila v dobré víře na tiskové konferenci FOK překvapivou profesní chybu. Budu parafrázovat: „Listuji-li vaším katalogem, chtěla bych slyšet spoustu koncertů. Čím to je, že program je o tolik lepší, než vaše předešlé sezony?“ Jakoby FOK za minulou práci profackovala. Ředitele Daniela Sobotku, dramaturga Martina Rudovského i šéfdirigenta Tomáše Braunera tím zaskočila a uvedla do těžko skrývaných rozpaků.
Situaci FOK vidím jinak. Pětiletka pana šéfdirigenta byla nabita řadou skvělých koncertů, nejen jeho, ale i jiných dirigentů a dirigentek, široce rozkročená dramaturgie přinášela každý rok dramaturgicky vzrušující projekty, v rámci omezených ekonomických možností zajímavé hosty, nové tváře, nové pohledy, úspěšné hledání mladých umělců. Právě pestrost je oproti konkurenci žolíkem. Mám-li se odvážit hodnocení a srovnávat, pak celá šéfovská období Pietariho Inkinena a Tomáše Braunera. Při vší úctě ke skvělé práci létajícího Fina, přiklonil bych se k Pražákovi… Jediné, co bych Pražským symfonikům přál, Vltavskou filharmonii vidím zatím jen jako vzdušný zámek, je aspoň trochu souměřitelný rozpočet s konkurencí v Rudolfinu…
Tomáš Brauner. Foto Petra Hajská.
FOK se rozhodl skončit interní spolupráci s Tomášem Braunerem, jakkoliv externí bude doufám velmi intenzivní. Jakkoliv chápu, že je vedení orchestru nadšeno z příchodu Tomáše Netopila, těší se na nové pohledy, možnosti, nové impulsy, nové zahraniční kontakty, nové význačné hosty, je to podle mě škoda, neboť pan Brauner patří mezi středoevropskou dirigentskou elitu a mohl toho ještě hodně přinést. Každopádně chybou je, že ke střídání na postu šéfdirigenta dojde během jubilejní sezony a ne až na jejím konci.
Foto Petr Dyrc.
Program sezony můžete v klidu domova studovat na www.fok.cz, já pouze naznačím akcenty, které jsou podle mě fundamentální, u kterých stojí za to věnovat jim váš čas a peníze. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezonu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera pod vedením Tomáše Braunera. Kuriozitou bude kopie koncertu z 24. 10. 1934 v Radiopaláci, který zahájil historii orchestru. Prosincový koncert je důležitý ani ne tak programem jako hosty – v Česku vzácně dirigující Tomáš Hanus a Sharon Kam, jež stále ještě patří elitě klarinetu. Velmi mě těší, že i tato sezona nabízí báječné houslisty – především Leilu Josefowicz v březnu 2025 a její české kolegy – Josefa Špačka (s Tomáš Jamníkem) v říjnu, Romana Patočku v lednu, Jiřího Vodičku v dubnu 2025. Jsem nadšen z hostování cellisty Trulse Mørka, jen si mohl zvolit méně notorický koncertní kus než je Dvořák. Jako vždy oslnivá je klavírní nabídka, v níž očekáváním převyšuje jména Montero, Piemontesi, Kozák, Ardašev, Giltburg Lukáš Vondráček, jenž zahraje a zároveň pro Supraphon natočí s Tomášem Braunerem oba Brahmsovy koncerty (únor a červen). Jsem si téměř jist, že navážou na mimořádný evropský úspěch nahrávky hudby Rachmaninova. Nabídka komorní hudby je jako vždy nejzajímavější nejen v Praze. Několik tipů – Collegium 1704 a Václav Luks, po desetiletích návrat ztraceného syna, dvě netradiční tváře adventu – Martinů Voices a Tiburtina Ensemble, Oficium Ensemble a hlavně fantastická formace Voces8 s renesančním programem (duben 2025). Více než 50 projektů však FOKu nestačí, a tak zaštiťuje sérii Pražských komorní sólistů Radka Baboráka, jehož dramaturgie nemají s rutinou nic společného.
Foto Tereza Slowiková.
„Devadesátka je pro nás závazkem i inspirací a výzvou. Gen F.O.K. dal orchestru do vínku unikátní programové rozkročení a oddanost hudbě, kterou prezentuje civilně, s přirozeným zaujetím, bez patosu. Provedení Mahlerovy Symfonie tisíců na úvod devadesáté sezony proto není patetickou touhou po monstróznosti a výročním gestem. Ten koncert je poděkováním všem generacím hudebníků, kteří FOK prošli od jeho založení až po ty, kteří aktuální sestavu orchestru tvoří dnes, a je také poděkováním tisícům posluchačů, kteří ho devadesát let provázejí. Toto poděkování je vlastně leitmotivem celé jubilejní sezony,“ uvedl ředitel FOK Daniel Sobotka.
„Zahájení jubilejní sezóny otevírá dveře výjimečným počinům. Osmá symfonie Gustava Mahlera je dílo, jehož uvedení výjimečným počinem rozhodně je. Na pódiu se při ní sejde obrovské obsazení orchestru, osm sólových pěvců a čtyři pěvecké sbory včetně dětského. Už to je příslibem nevšedního zážitku,“ řekl Tomáš Brauner.
Coda. Oslavy 90. výročí vzniku orchestru vypuknou již v červnu 2024 na open air koncertu na Vyšehradě, kde ve spojení s Rokem české hudby a výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany zazní Má vlast. Ta bude také tradičně uvedena na Koncertě pro republiku 28. října. „Při příležitosti Roku české hudby FOK v listopadu uvede českou premiéru Houslového koncertu Karla Husy a v prosinci světovou premiéru skladby Pražský Betlém Lukáše Sommera,“ prozrazuje dramaturg FOK Martin Rudovský. Prologem k sezoně bude tradiční open air koncert ve Valdštejnské zahradě, jehož program bude s ohledem na Rok české hudby věnován především Bedřichu Smetanovi, Antonínu Dvořákovi a Leoši Janáčkovi.
Pražští symfonikové nezapomínají ani na dětské publikum. Pro děti začne sezona FOK již prvním dnem školního roku na odpoledním koncertě s hudbou z večerníčků a pohádek. Cyklus Orchestr na dotek vezme děti do hudební laboratoře, kde rozebere orchestr na atomy. Pokračuje Hudební klub Fík, který děti na tyto koncerty připraví. Den dětí mohou malí posluchači oslavit v kostele sv. Šimona a Judy na Karnevalu zvířat. Lektorka České Orffovy společnosti Karolína Řepová připravila mezigenerační hudební setkávání pro seniory a jejich vnoučata s názvem Hudbou k srdci. V neposlední řadě FOK nabízí také pestrou paletu pořadů pro školy, a to pro všechny stupně od mateřských po vysokoškolské studenty hudební pedagogiky.
V průběhu sezony 2024/2025 se Pražští symfonikové vydají na zájezdy do Německa, Velké Británie a Irska. Zúčastní se Mezinárodních hudebních festivalů Dvořákova Praha, Pražské jaro a Smetanova Litomyšl.
Prodej abonentních cyklů a jednotlivých vstupenek byl zahájen 9. dubna 2024. Stávající předplatitelé si mohou prodloužit své abonmá do 30. června 2024. Kromě klasických abonentních řad je opět možnost sestavit si vlastní cyklus Moje řada se slevou 20 % při nákupu vstupenek na 3 a více koncertů. Slevy lze uplatnit i při nákupu online na www.fok.cz. Vstupenky na veřejné generální zkoušky bude možné zakoupit od 13. května 2024.
Foto Petr Dyrc.