Akademie klasické hudby představila v pražském Rudolfinu 13. března kompletní program 18. ročníku MHF Dvořákova Praha. Umělecký ředitel festivalu a někdejší špičkový klavírní virtuos Jan Simon mimo jiné vyslal veřejnosti toto vyznání: „Za dobu své existence se Dvořákova Praha stala synonymem pro tradiční festival klasické hudby evropského formátu. Turbulentní současnost přináší pocity, na které ti dříve narození již možná zapomněli a ti mladší je nikdy nezažili. Proto chceme sdílet společně s tradičními hodnotami i často úsměvný či lehce provokativní pohled na hudbu, která lidstvo provází od nepaměti. Tak či onak, našimi programovými krédy jsou vrcholná kvalita, profesionalita, kreativita a respekt.“

Jan Simon. Foto Petra Hajská.
Program avizuje, že Praha, hlavně pak Rudolfinum, bude v září platformou hudební slavnosti mezinárodní úrovně, konzervativního a v některých aspektech originálního střihu. Kmenová programová řada Dvořák Collection, jež postupně představuje celé Dvořákovo dílo, bude letos patřit písním, a to jak v originální, tak upravené podobě. Novinkou je role kurátora, přesněji kurátorky – bude jí sopranistka Kateřina Kněžíková, která na festivalu vystoupí ve čtyřech programech a s řadou hostů. Kromě jejích letmých písňových výletů do francouzské hudby a světa Richarda Strausse o její interpretaci komorního repertoáru nic nevím, takže jsem zvědav, jestli tak těžký úkol zvládne na světové úrovni hodné renomovaného festivalu.

Festival přinese několik zajímavých novinek. Tou nejatraktivnější je řada Bez kravaty, umělci jako duo Igudesman – Joo a projekty Cello Duello, Philharmonix, Mozart y Mambo nebo Bach Meets Bolling (Bárta – Fialová).

Vilde Frang. Foto Marco Borggreve.
Nadějeplné je obsazení mezinárodních orchestrů, z nichž nejzajímavějším je pro mě Evropský komorní orchestr a jsem velmi zvědav, jak zvládne pod vedením Manfreda Honecka Gustav Mahler Jugendorchester Brucknerovu 9. symfonii. Zážitkem bude zajité setkání se dvěma renomovanými německými orchestry – Frankfurt Radio Symphony a Staatskapelle Dresden.
Objevné či znovu potvrzující by mělo být setkání s uměním dirigenta Alaina Altinoglua, vynikajících houslistů Vilde Frang a Leonidase Kavakose (včetně role dirigenta Prokofjevovy 6. symfonie!), pianisty Paula Lewise a po delší době legendárním violoncellistou Stevenem Isserlisem! U velmi dobře známých jmen bude výsledek jistě také špičkový – bratři Capuçonové, Rudolf Buchbinder, Kiril Gerstein, Julian Rachlin.
Některé tituly a projekty ve mně budí nadšení či velká očekávání – Martinů Epos o Gilgamešovi, Korngoldův Houslový koncert, Schumannův Houslový koncert, Ševčíkova akademie, Gerschwinův Klavírní koncert… Stalo se tradicí, že rezidenčním orchestrem je Česká filharmonie, která je v BBC Music Magazinu řazena mezi nejlepší orchestry Evropy.
Dvořákova Praha má novou vizuální podobu festivalu. Vedle redesignu loga, které stylizovaným písmenem „D“ odkazuje na osobnost a umělecký odkaz Antonína Dvořáka, se ve vizuální komunikaci objevují geometrické tvary vycházející z experimentálního notového zápisu. Nový vizuál sice není originální (připomíná například někdejší vizuální jazyk Prague Philharmonia, tehdy ještě s přídomkem PKF), ale je moderní, osvěžující a kontaktní. Proměnou prošla i prezentace festivalu v online prostoru. Předprodej vstupenek začal 13. března 2025. Pořadatelem festivalu je Akademie klasické hudby, z. ú. Spoluzakladatelem a dlouholetým podporovatelem je podnikatel a filantrop Karel Komárek prostřednictvím rodinné nadace Karel Komárek Family Foundation. Mimochodem stejná nadace nadále pokračuje v projektu Piana do škol, jenž trvá už tři roky, v němž bylo dosud vybráno téměř 9 milionů korun a rozděleno více než 80 nástrojů. Dvořákova Praha se uskuteční 5.–23. září 2025. Více na www.dvorakovapraha.cz.
Luboš Stehlík
