Robert Hanč – nový leader Pražského jara

Zpráva MHF Pražské jaro

Pražské jaro, o. p. s., jež pod svou hlavičkou zastřešuje Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro a Klavírní festival Rudolfa Firkušného, zveřejnilo dne 2. 12. 2025 výsledky mezinárodního výběrového řízení na pozici ředitele/ředitelky Pražského jara, o. p. s. Správní rada festivalu na svém zasedání dne 1. 12. 2025 jmenovala do funkce ředitele Pražského jara, o. p. s. Roberta Hanče, dosavadního generálního manažera a uměleckého ředitele České filharmonie. Jmenování proběhlo na návrh mezinárodní výběrové komise pověřené výběrem kandidáta. Robert Hanč se ujme funkce ředitele Pražského jara dne 1. ledna 2026.

Fota Petra Hajská.

„Po důkladném posouzení koncepcí a vyslechnutí prezentací čtyř kandidátů, kteří postoupili do finálového kola, se výběrová komise jednomyslně shodla na výběru pana Roberta Hanče jako nejvhodnějšího kandidáta na pozici ředitele Pražského jara. Svůj návrh komise následně předložila správní radě Pražského jara,“ shrnuje stanovisko výběrové komise její předseda Roman Bělor, který byl ředitelem Pražského jara v letech 2001–2022. Mezinárodní výběrová komise byla složena ze dvou zástupců správní rady Pražského jara, po jednom zástupci umělecké a dozorčí rady Pražského jara, dvou zástupců odborné veřejnosti z České republiky, tří zástupců odborné veřejnosti ze zahraničí a jednoho zástupce Ministerstva kultury České republiky.

Ke svému jmenování Robert Hanč uvádí: „Převzít vedení festivalu s tak bohatou historií a mezinárodním renomé je pro mě opravdovou ctí a velkým závazkem. S velkou pokorou chci navázat na odkaz svých předchůdců a spolu s kolegy ho dále co nejlépe rozvíjet. Velmi se těším na spolupráci se správní, dozorčí a uměleckou radou festivalu a na práci s festivalovým týmem, jehož nasazení a odbornost jsou zcela klíčové pro budoucnost Pražského jara. Věřím, že společnými silami dovedeme tuto instituci k dalším úspěchům.“

„Do mezinárodního výběrového řízení se přihlásilo celkem osm kandidátů, z toho tři kandidáti na přímé oslovení výběrové komise. Do závěrečného kola ve formě pohovoru před komisí, které se konalo v sídle festivalu dne 24. listopadu, pak postoupili čtyři kandidáti, z toho dva zahraniční,“ doplňuje detaily procesu výběrového řízení stávající ředitel Pražského jara, Milan Němeček. Na zasedání správní rady Pražského jara, které se konalo dne 1. prosince, byl návrh výběrové komise přijat. „Jsem rád, že do čela Pražského jara nastoupí jeden z nejzkušenějších hudebních manažerů v České republice, který ve svém dosavadním působišti, České filharmonii, jednoznačně prokázal své schopnosti. Přeji Pražskému jaru, aby i s novým vedením pokračovalo v růstu nastartovaném za vedení Pavla Trojana,“ reprezentuje stanovisko správní rady Pražského jara její předseda, ministr kultury Martin Baxa.

Mgr. Robert Hanč (1977) je český hudební manažer a pedagog, který od roku 2011 zastává funkci generálního manažera a uměleckého ředitele České filharmonie. Vystudoval Konzervatoř Pardubice v oboru klarinet a Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity v oborech anglistika, amerikanistika a hudební věda. Své vzdělání rozšířil o studijní stáže na Queen’s University a University of London. V letech 2005–2011 byl manažerem orchestru Filharmonie Brno, odkud přešel do České filharmonie.

Složení mezinárodní výběrové komise:

Roman Bělor, předseda výběrové komise, člen správní rady Pražského jara

Běla Bakulová, ředitelka kabinetu ministra, Ministerstvo kultury ČR

Martin Glaser, divadelní režisér, ředitel Národního divadla Brno

Richard Hindls, ekonom, předseda dozorčí rady Pražského jara, emeritní rektor VŠE

Jiří Hlaváč, interpret, skladatel, pedagog a publicista, člen správní rady Pražského jara

Sam Jackson, ředitel BBC Radio 3 and BBC Proms

Cornelia Schmid, čestná ředitelka umělecké agentury KD Schmid

Miroslav Srnka, skladatel, člen umělecké rady Pražského jara, profesor skladby na Hochschule für Musik und Tanz Köln

Marián Turner, flétnista, dramaturg a hudební manager, generální ředitel Slovenské filharmonie

Jan Žemla, hudební manažer, muzikolog, klavírista, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava a Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka

Komentář editora Polyharmonie

Jméno Roberta Hanče, přičemž identita jeho soupeřů zůstala bohužel skryta, což mohu chápat, ale vůči veřejnosti je to nefér, mě překvapilo. Jako nejbližší spolupracovník Davida Marečka jsem měl léta pocit, že je pro Českou filharmonii nepostradatelný. Je to totiž nejlepší a nejvýkonnější manažerský tandem v historii české hudební kultury a společně udělali úžasné věci. Jistě je to výzva – nové prostředí, nový modus operandi, koneckonců poprvé bude vrcholným manažerem a bude podřízen jen správní radě. Možná existenciálně potřeboval v kariéře fundamentální změnu, třeba je unaven opakujícími se mechanismy prvního orchestru… – nevím. Každopádně tím přivedl generálního ředitele České filharmonie do svízelné situace, jakkoli nikdo není nenahraditelný. Nicméně jediné, čeho může litovat je, že nezažije a nebude se podílet od roku 2028 na tvarování éry Jakuba Hrůši v roli uměleckého ředitele orchestru numero uno.

Rozhodnutí výběrové komise bylo však jediné možné. V současnosti se Robertu Hančovi rovnají v tomto státě maximálně čtyři lidé (všichni jsou pevně vázáni jinde). Mnohé jeho plány a vize jsou velmi zajímavé, například interpolovat do pražské koncertní sezony (říjen – duben) originální festivalové projekty, demokratizace hudby, edukace, mezioborové umělecké synergie… Výzvou pro stávajícího dramaturga jsou nové myšlenky jeho nového šéfa.

Z velkolepých prostor Rudolfina se pan Hanč přesune do podle mě provozně limitujícího prostoru malostranského kostelíku sv. Vavřince, který vyhovoval před 35 lety, ale dnes  nejenže oktrojuje, ale vůči hvězdám a zástupcům světových agentur není zrovna reprezentativním prostorem pro polyfestival s globálními ambicemi. (Doufám, že už teď kompetentní lidé zvažují přesun sídla do budoucí Vltavské filharmonie.) Moje fundamentální otázka je stejná jako v případě nové vlády pana Babiše – kde Robert Hanč vezme peníze na proměnu Pražského jara, protože to nebude levné? Jsem zvědav jaké bude Pražské jaro v letech 2027-2030.

David Mareček, generální ředitel České filharmonie a ředitel Pražského filharmonického sboru.

Coda: Robert Hanč v pozici hlavy Pražského jara (žijeme stále ještě v demokracii, takže předpokládám že není ad aeternam) je velmi nadějnou zprávou pro českou hudební veřejnost a možná i pro Českou filharmonii, která bude mít v různé úrovni nezanedbatelný vliv či synergie s významnými hráči na poli klasické hudby – Pražský filharmonický sbor, Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Dvořákova Praha, nejmenované vůdčí hudební médium.

Luboš Stehlík

Sdílet na Facebook
Poslat E-mailem
Sdílet na WhatsApp
Další příspěvky z rubriky