„Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble vznikl v roce 2008 v Praze. Věnuje se interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby. Za svoji patnáctiletou existenci si soubor vydobyl pevnou pozici na poli interpretace staré hudby a řadí se mezi špičky ve svém oboru. Je oceňován zejména pro svou jedinečnou barvu zvuku, vřelost projevu a dramaturgickou nápaditost.“
Fota Petr Dyrc.
Už šestnáct let trvá cesta ženského vokálního souboru Tiburtina Ensemble. Je radostná a úspěšná. Vím o několika českých ženských komorních sborech se zaměřením chorál a středověký vícehlas, ale tento je nejlepší, nejkreativnější a je právem úspěšný na řadě míst Evropy. Má jedinečnou barvu zvuku, vřelost a disciplínu. Vše je podloženo důkladným muzikologickým fundamentem, což je dáno hlavně vkladem umělecké vedoucí a dramaturgyně Barbory Kabátkové, která kromě zpěvu je zdatnou hráčkou na středověké harfy a psalterium. Stálými členkami „scholy“ jsou dále Ivana Bilej Brouková (soprán), Hana Blažíková (soprán, středověké harfy), Tereza Böhmová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Anna Chadimová Havlíková (alt), Kamila Mazalová (alt), Renata Zafková (soprán). Je třeba dodat, že Tiburtina exceluje i v moderní současné hudbě – Magnificat pro dvě scholy, orchestr a chrámový prostor Slavomíra Hořínky, crossoverový projekt Apokalypsis a nově Trobairitz.
Hana Blažíková.
Ozdobou prosincové nabídky FOKu v kostele sv. Šimona a Judy bylo 17. 12. adventní Srdce Evropy – Očekávání příchodu Páně ve středověké katedrále ve formativních modelech Tropus, Introitus, Benedicamen, Kyrie, Hymnus, Lectio, Offertorium, Antiphona, Cantio, Sanktus a finální Moteto.
Barbora Kabátková.
Večer okomentovala Barbora Kabátková mimo jiné těmito slovy: „Vánoční obřad pražské katedrály ve 14. století byl jedním z nejkrásnějších a nejvelkolepějších okamžiků liturgického roku.“ Připomíná hlavně význam a odkaz kláštera benediktinek sv. Jiří na Pražském hradě, který byl založen v roce 976 abatyší Mladou z rodu Přemyslovců. „Pro dnešní příležitost jsem vybrala cantia – benedicamina zasvěcené Panně Marii či oslavující narození Páně“. Dramaturg FOK, Martin Rudovský, komentoval: „Mám radost, že můžeme v našem cyklu Stará hudba uvítat Tiburtina Ensemble, který hostíme cyklicky, zhruba každou třetí sezonu. Je to zejména proto, že zpívající ženy v čele s Barborou Kabátkovou mají vždy co nového nabídnout; opisují nikoliv kruh, ale spirálu stoupající vzhůru, což je představa pro advent veskrze užitečná…“ Své expozé v programu doplnil citací z básně Bohuslava Reynka z roku 1970, z níž vybírám několik veršů:
„Advent. Čtvrtá neděle.
Procitají andělé.
Vstaňte s námi, volají. Z polí, z lesů, ze stájí.
Jdeme, nic jsme nepřinesli.
Holá dlaň se chytá jeslí.
…
Ale někdo někde volá.
Z mraků hvězda, kámen zdolá?“
Tiburtina přinesla ten večer hodně radosti i meditace a ztišení srdcí. Byl to jeden z koncertů tohoto roku, na nějž bude se svojí manželkou nejlepší ze všech vzpomínat. Souzpěv šesti žen v tutti se sóly, dvojicích či triích byl v podstatě dokonalý, vroucí a uvěřitelný. (Zcela jsem zapomněl, že některé členky asi nebyly v optimální pěvecké kondici.) Čistota hlasu prostoupila čistotu duše.
Luboš Stehlík