Cyrano vypráví tancem

Na scéně brněnského Janáčkova divadla  se 27. září 2024 v  premiéře opět objevil onen klasický hrdina, který skvěle ovládá své okolí šermováním ostrého kordu a současně v srdci ukrývá křehké bohatství něžné lásky: Cyrano de Bergerac. Tentokrát v podání Baletu Národní divadla  Brno po vedením hostujícího choreografa a režiséra Jiřího Bubeníčka. Tento světoznámý umělec, jehož mistrovství ocenila řada prestižních scén, si toto téma oblíbil už v době studií, nicméně onen slavný příběh dvou podob lásky přivedl na scénu až nyní. Na základě Rostandovy divadelní hry vytvořil nesmírně originální  inscenaci, která  má myšlenkovou a citovou hloubku stejně jako diváckou přitažlivost v tom nejlepším slova smyslu. 

Fota Pavel Hejný.

Pozoruhodná  je i výtvarná podoba inscenace: racionálně zjednodušená stylová architektura (autorem scény je bratr choreografa Otto Bubeníček) je prostředím pro báječné kostýmy. Jejich autorka, manželka Jiřího Bubeníčka Nadina Cojocaru, se nevzdala barokního bohatství, které hýří tvary, barvami i typickými materiály. Velmi citlivá  stylizace kostýmů mnohdy dokonce atmosféru 17. století podtrhuje. Jejich výtvarnice se ostatně po boku manžela podílela i na libretu a výběru hudby. Ze skladeb různých barokních autorů se podařilo vytvořit překvapivě kompaktní a výrazově barevný celek, jehož kapitoly spoluvytvářejí  atmosféru jednotlivých scén. A především  jsou  dokonale zvoleným  základem pro  taneční projev. Interpretační realizace  takovéto mozaiky jistě nebyla pro dirigenta Jakuba Kleckera snadným oříškem. Výsledek působí naprosto plynulým přirozeným dojmem, pochopitelně s proměnami nálad jednotlivých scén. Ostatně Jiří Bubeníček osvěžil atmosféru představení i živými kytarovými tóny na scéně (Adam Trunečka). Výraznou roli v celém večeru má pak především sopranistka Romana Kružíková, která si barevné barokní kompozice  zřejmě plně užívala. Autor celé inscenace se nedokázal vzdát ani ukázek činoherního klasického textu (recitoval Vojtěch Blahuta). A tak jsme si mohli vychutnat i  tisíckrát citovaný výkřik „Svůj širák odhazuji v dál“.

Toto všechno však  přirozeně   jen doprovázelo a citlivě zdůrazňovalo taneční projev v mnoha podobách a hlavně situacích. Je logické, že celému  večeru  ve vývoji příběhu  dominoval onen trojúhelník Cyrano-Kristian-Roxana (v premiérovém obsazení Shoma Ogasawara, Joāo GomesAnna Yeh), který  svými výrazově bohatými výkony posunoval děj až finálnímu objevu kvality  velkého vnitřního  citu. Zejména Cyranův temperament a dynamika zcela nadchly publikum. Představení má svou hodnotu především jako celek. Střídání nálad jednotlivých scén, stejně jako jevištní uplatnění pěveckého a činoherního prvku vytvářejí ve svém výsledku neobyčejně bohatý zážitek bez „hluchých“ míst, a to  nejen pro vyslovené milovníky baletu.  Neboť Bubeníčkův Cyrano de Bergerac skutečně svůj příběh nehraje, on ho pravdivě vypráví.

Zuzana Ledererová

Sdílet na Facebook
Poslat E-mailem
Sdílet na WhatsApp
Další příspěvky z rubriky