Rok 1717 je v životě Georga Friedricha Händela (1685–1759) spojen se slavnou Vodní hudbou, která byla s mimořádným úspěchem poprvé provedena 17. července na řece Temži. Jen několik týdnů poté Händel začal pracovat na cyklu příležitostných žalmů pro Jamese Brydgese (1674–1744). Brydges získal díky válce o španělské dědictví značné jmění i vysoké společenské postavení. V roce 1714 zakoupil hrabství Carnavon a 1719 se stal prvním vévodou z Chandosu. Nedaleko Londýna vlastnil také statek Cannons u Edgware (dnes součást metropolitní oblasti Londýna), kde si také nechal přestavět sídlo. U svého dvora si vydržoval malou kapelu zvanou Cannons Concert.
Händel postupně zkomponoval cyklus jedenácti anthemů na texty starozákonních žalmů podle Book of Common Prayer z roku 1662, které pak byly prováděny právě Brysgesovým Cannons Concert v blízkém farním kostele sv. Vavřince v Little Stanmore. Právě podle objednavatele se celý cyklus nazývá Anthems for Cannons nebo Chandos Anthems.

Tyto anthemy sice nepatří mezi zapomenutá díla, přesto jsou však nezaslouženě poněkud ve stínu Händelových slavnějších skladeb. Jedním z neklamných dokladů, že jde o kompozice, které jsou hudebně i interpretačně atraktivní a stojí za to jim věnovat pozornost, je i nová nahrávka souboru Arcangelo (katalogové číslo Alpha 1153). Ansámbl pod vedením cembalisty Jonathana Cohena natočil na kopie historických nástrojů čtyři vybrané anthemy O sing unto the Lord, HWV 249b, Have mercy upon me, o God, HWV 248, As pants the hart, HWV 251b, a Let God arise, HWV 256a.

Zvolil k tomu komorní obsazení čítající osm zpěváků, pětice houslistů, hoboj, fagot a basso continuo tvořené pestrou skupinou sestávající z violoncella, kontrabasu, loutny, varhan a cembala. Tento nepříliš velký počet se přibližuje velikosti a možnostem Brydgersova ansámblu Cannons Concert, který anthemy prováděl v kostele sv. Vavřince v Little Stanmore. Skvělé vyznění je ovšem především zásluhou vynikajících interpretů, jejichž výkony jsou velmi kvalitní po stránce technické i interpretační. To se týká jak všech vokalistů v sólových i sborových částech, tak i instrumentalistů, z nichž je nutné vyzdvihnout alespoň sólisty Louise Creac’he (housle) či Claru Blessing (hoboj). V ansámblových i sólových číslech můžeme plně obdivovat Händelovo mistrovství, kdy na relativně skromné ploše anthemů představuje pestrou paletu hudebních vyjadřovacích prostředků. Nechybí zde totiž hudebně-dramatické části, v nichž skladatel využil mistrovské zkušenosti s operou, stejně jako duchovně hluboké plochy, jako je například Praised be the Lord v anthemu Let God arise (HWV 256a).
Celkovému vyznění děl významně napomáhá i detailně promyšlená celková interpretační koncepce. Jednak jde o pečlivé provedení duchovního textu, který zde zřetelně stojí na prvním místě a hudba je jeho nositelem. Dalším aspektem je pak stylové pojetí. Hudebníci nejdou cestou univerzálního hudebního pojetí, které je v händelovské interpretaci časté, ale přistupují velmi citlivě ke každé jednotlivé části. Díky tomu má posluchač možnost obdivovat až neuvěřitelnou stylovou bohatost, jakou Händel jako skladatel dokázal využívat. Najdeme zde tedy prvky corelliovské sonáty, v některých místech takřka purcellovskou průzračnost, typickou pro anglickou hudbu 2. poloviny 17. století, ale i kontrapunkt z nejlepší tradice pozdně barokní vokálně instrumentální fugy, jak ji známe třeba z německého protestantského prostředí, a to včetně velkolepé fugy se stálou protivětou v části Then shall I teach Thy ways (HWV 248). Ve většině částí pak můžeme obdivovat nejrůznější variety typického Händelova osobitého hudebního jazyka. Všechny tyto stylové roviny přitom vyznívají velmi plasticky, organicky a interpretačně velmi přesvědčivě. Zvláště musím ještě upozornit na závěrečný sbor Blessed be God (anthem HWV 256a), kde se téměř 25 let před vznikem slavného oratoria Mesiáš objevuje předobraz ikonického volání Aleluja.

Nahrávka souboru Arcangelo prezentuje vybrané anthemy v mimořádně kvalitní interpretaci a v rozsáhlé händelovské diskografii by rozhodně neměla zapadnout.
Lukáš M. Vytlačil
Text vznikl ve spolupráci s Českou Händelovou společností.