Radek Baborák patří mezi neinvenčnější české hudebníky. Setrvale z něho prýští nové myšlenky a projekty. Neznám u nás mnoho tak činorodých muzikantů mezinárodního přesahu. Na konci roku 2023 vydal na labelu Soleil et Pluie nahrávku Metamorphoses, na níž spolu komunikuje Richard Wagner a Richard Strauss – Preludium z Tristana a Isoldy a Metamorfózy. Geniální hudba, kde spolu vedou dialog dva Richardové, láska a zmar.
Pan Baborák pracuje s Pražskými komorními sólisty, kteří v mladém obsazení pod jeho vedením povstali jako fénix z prachu zapomnění. Smyčcový orchestr, plný výrazných osobností, navazuje na slavnou historickou linii, na začátky výrazných domácích komorních formací – Český komorní orchestr, Sukův komorní orchestr, Talichův komorní orchestr, Pražská komorní filharmonie. Hledání bílých dramaturgických míst je však v případě PKS nejintenzivnější.
Nikoho dosud v Česku nenapadlo vystavit dialogu Preludium k Tristanovi a Isoldě Richarda Wagnera a Metamorfózy pro 23 sólových smyčců Richarda Strausse. Zatímco obsazení Straussových Metamorfóz nechal Radek Baborák původní, Wagnerovo Preludium k Tristanovi a Isoldě nahrál v instrumentální úpravě Sebastiana Gürtlera.
Nikol Bóková, klavíristka, skladatelka a spolumajitelka vydavatelské firmy, řekla ke vzniku opusu SEP 1004: „Když jsem seděla v první řadě na koncertě u Šimona a Judy, tak jsem spolu s momentem, kdy dal Radek Baborák gesto interpretům a zazněly první tóny, vplula do hlubokého světa silných prožitků, až dokud dlouhé ticho po skončení skladby neprolomil potlesk dojatého obecenstva. Takový to byl tah! Navázání na Wagnera Metamorfózami Strausse je pro mě dramaturgická perla. Obě tyto skladby řadím mezi absolutní skvosty klasické hudby a jsem šťastná, že Soleil et Pluie může mít ve svém katalogu takovýto titul. Instrumentace čistě pro smyčce, výjimečnost všech hráčů, dvě nadčasové kompozice a dech beroucí Baborákovo pojetí této hudby, to jsou pro mě obrovské umělecké hodnoty.“ Jan Bók Vala, manžel a spoluvydavatel dodal: „Album spojuje hluboké touhy Wagnera po Mathildě Wesendonck, zrcadlící se v Tristanovi a Isoldě, s melancholickým zamyšlením Strausse nad hrůzami války zachycené v Metamorfózách, a zobrazuje dojemnou zkoušku bouřlivých životů a trvalých odkazů těchto dvou titánů klasické hudby.“
Jemná struktura předehry k Tristanovi a Isoldě je dobře známa, Metamorfózy však méně. Zaslouží si tedy připomenout kontext. Straussova poslední opera Capriccio měla premiéru v mnichovské Národním divadle v roce 1942. O rok později byly z divadla, k němuž měl silný citový vztah, po náletu spojenců trosky. Postupně byly trosky i z dalších divadel, kde zněla jeho operní hudba – Garmisch, Berlín, Výmar, Mnichov… Největší šok ale měl ze zkázy Drážďan: „Jsem v hloubi zoufalství. Goethův dům, největší svatyně světa, zničen! Moje krásné Drážďany…“ Proto vznikly hudebně geniální Metamorfózy. Struktura se neustále proměňuje, svým způsobem nekonečná zvuková řeka. Je to vlastně Straussův epitaf, který symbolicky končí ozvukem pohřebního Beethovenova pochodu z Eroiky. Dílo ukončil v dubnu 1945, kdy už nerozuměl novému světu, zemřel v deziluzi v září 1949.
Mám pocit, že pro Radka Baboráka je to svět, jenž je mu existenciálně blízký a s nímž může totálně propojit svou emocionalitu. Jak moc byl tento projekt pro něj důležitý, je patrné i z pečlivého výběru hudebníků. Významnou roli violoncellové skupiny posílil hostováním Ivana Vokáče, člena České filharmonie, primy vedl spolehlivý Adam Novák. Zvuk orchestru má vysokou míru homogenity a překvapivě velký zvukový objem. Dokázal bych si však představit v některých místech ještě éteričtější pianissima. Tónová kvalita je vysoká, ale musím korektně dodat, že úrovně smyčců nejlepších symfonických a komorních orchestrů světa PKS přece jen nedosahují. Nicméně poslech více než dvaačtyřiceti minutového meditačního proudu pozdně romantické hudby je mystickým zážitkem, s jakým jsem se v české vydavatelské produkci už dlouho nesetkal.
Nahrávka alba byla pořízena na koncertě PKS 4. února 2023 v Praze Nikol Bókovou za telefonní asistence Jana Bóka Valy z Galvestonu v Texasu. Mix a mastering provedl Jan Bók Vala. Fotografie přebalu alba byla vyfocena Nikol Bókovou a upravena Janem Bókem Valou, který je i autorem grafického designu alba. Album vyšlo 31. prosince 2023 na CD, Reel to Reel Tape, a jako Hi-Res digitální download, v průběhu první čtvrtiny roku 2024 bude k dostání na LP vinylu a posléze také na streamingových platformách.