Po změně na postu šéfdirigenta Pražských symfoniků, designaci nového hudebního ředitele České filharmonie a nového vedení Národního divadla, byly oznámeny další změny. Doslova mediální bombou je jméno nového šéfdirigenta a uměleckého ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Ředitel orchestru Jakub Čížek jej představil 24. září, den po podpisu čtyřletého kontraktu, jenž oficiálně začne v září 2026. Bude jím velmi mladý (přesný věk jsem nenašel) německý dirigent s japonskými kořeny Elias Grandy, šéfdirigent orchestru v Sapporu a velmi dobrý violoncellista, čímž připomíná Klause Mäkeläho. Vedoucí taktovku převezme od Petra Popelky.

Elias Grandy, designovaný šéfdirigent Rozhlasových symfoniků. Fota Matěj Komár.
Pro mě nečekané rozhodnutí, protože jsem předpokládal, že intendant a umělecká rada dají přednost opět renomovanému Čechovi se silnou mezinárodní zkušeností, přičemž po angažování Tomáše Netopila u Pražských symfoniků se nabízelo jen jedno jméno – Tomáš Brauner, což je dirigent mezinárodního renomé, kterému tento rok skončilo šéfovství právě v metropolitním orchestru. Nicméně SOČR dal přednost, předpokládám i podle rady stávajícího šéfdirigenta, maximální eruptivnosti a velkokapacitní emocionálnosti před „klidnou silou“. Jestli se jim sázka vyplatí, ukáže čas; na konci tohoto desetiletí bude jasno, přičemž jim přeji, aby jejich sázka vyšla.
V jednom vstoupil SOČR do povědomí světa už nyní – neznám evropský orchestr, který by rozhodl o svém šéfovi po jediné koncertní zkušenosti. Ono březnové hostování muselo být pro orchestr kouzelně magické, šokující. Traduje se, že už od prvních zkoušek panovala mezi ním a hudebníky mimořádná chemie – orchestr reagoval na jeho vedení s nadšením a souhrou, což obě strany přesvědčilo o smysluplnosti další spolupráce. „Máme velkou radost, že se naším novým šéfdirigentem stane Elias Grandy. Jeho energie, smysl pro detail a schopnost inspirovat orchestr i publikum nás oslovily hned od začátku. Věřím, že nás čeká období plné silných uměleckých zážitků,“ uvedl ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu Jakub Čížek.

Elias Grandy patří mezi silné mladé dirigentské talenty, i když je zatím dalek úrovně například Klause Mäkeläho nebo Lahava Shaniho. Kritika v cizině oceňuje jeho „nenucený styl práce, kterým dokáže orchestru dodat klid, a zároveň proměnit i ty nejsložitější hudební myšlenky v působivé interpretace“. V současnosti spolupracuje s řadou dalších orchestrů a hostuje i v operních domech (Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Orchestre du Capitole de Toulouse, Norský rozhlasový orchestr, Belgický národní orchestr, Frankfurtský rozhlasový orchestr, Minnesota Orchestra, Semperoper Drážďany, Opera Frankfurt, tokijská Nikikai Opera. „Při našem prvním společném koncertě jsem cítil, že se mohu orchestru zcela otevřít – a že hudba okamžitě proudí oběma směry. Je to vzácný pocit, který se nedá naplánovat. O to víc se těším na naše budoucí projekty a vše, co společně objevíme,“ řekl k nadcházející spolupráci Elias Grandy. Říká, že chce být umělecky otevřený a zvídavý. Chce poznávat českou hudbu mimo velkou čtyřku, takže se asi dočkáme jednak tzv. terezínských skladatelů, české tvorby 20. století i současnosti a hudby tvůrců spjatých s Prahou (Mahler, Zemlinsky…). Na setkání s novináři právem chválil zvuk orchestru. Pevně za svými hudebníky stál Jakub Čížek, který zmínil aspiraci SOČRu být druhým orchestrem Prahy (veřejná výzva pro FOK a Prague Philharmonia) a vyrovnat se nejlepším rozhlasovým orchestrům Evropy (výzva pro Mnichov, Paříž, Frankfurt, Kolín nad Rýnem, Hamburg, Bamberg, Berlín, Lipsko…)

Elias Grandy se narodil a vyrostl v Německu. Studoval hru na violoncello a dirigování v Mnichově, Basileji a Berlíně. Než stanul na dirigentském stupínku, působil jako violoncellista v orchestrech, mimo jiné v Symfonickém orchestru Bavorského rozhlasu či v Komické opeře v Berlíně. Svá formativní léta strávil v předních německých operních domech, dirigentskou dráhu zahájil ve Státním divadle v Darmstadtu a krátce poté zvítězil v Mezinárodní dirigentské soutěži sira Georga Soltiho.
Sezona 2025 – 2026, které vpluje do jubilejní sté, je popelkovsky nabitá. Letem rozhlasovým světem: Sukův Asrael, kterého bude řídit Robert Kružík a bude v těžké situaci srovnáván s Jakubem Hrůšou, Bartókův Hrad knížete Modrovouse, Stravinského Oedipus Rex, Mahlerova Druhá, kdy bude Tomáš Hanus konfrontován se Semjonem Byčkovem, symfonický komplet Brahmse (!)…; z interpretů Tomáš Jamník, Pierre-Laurent Aimard, Christian Tetzlaff, Jonathan Nott, Josef Špaček v roli violisty…
SOČR je cennou součástí českého hudebního života. 99. (i 100.) sezona bude určitě skvělá. Raději však nebudu domýšlet, co by se mohlo stát, kdyby se dostali k reálné moci kulturu ignorující politici, kteří už teď plánují fúzi České televize s Českým rozhlasem a jaký by to mohlo mít dopad na rozhlasová hudební tělesa.
Bomba číslo dvě
Druhou důležitou zprávou je vyhlášení orchestru Prague Philharmonia, že od 1. října 2025 se novým ředitelem Prague Philharmonia stává Pavel Trojan, zkušený kulturní manažer, skladatel a dirigent, který posledních patnáct let působil v roli ředitele festivalu Pražské jaro. Ve funkci vystřídá Kateřinu Kalistovou, jež orchestr vedla uplynulých pět let a která se přesouvá do pozice ředitelky festivalu Český Krumlov.

„Vážím si důvěry, které se mi dostalo od správní rady, pana šéfdirigenta i členů orchestru. Prague Philharmonia vnímám jako vynikající orchestr světových parametrů s jasně rozpoznatelnou hudební identitou, jenž staví na skvělých hráčích, kteří dokážou princip mistrovské komorní souhry promítnout i do velkého orchestrálního zvuku. Spolu se šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem umějí pro každou skladbu nalézt unikátní zvuk, což je v dnešní době obzvláště cenné. I ve třetí dekádě své existence je orchestrem s mladistvou duší, a to je mi velmi sympatické. Mou ambicí je navázat na vše, co činí orchestr jedinečným, a spolu s hráči i celým týmem hledat nové cesty, jak tuto kvalitu dále rozvíjet a rozšiřovat řady našich příznivců, ať už na straně skvělého publika, našich podporovatelů nebo mezinárodních pořadatelů,“ uvádí Pavel Trojan. Umělecký ředitel a šéfdirigent Emmanuel Villaume ke jmenování uvedl: „Všichni se těšíme na spolupráci s Pavlem Trojanem, který má výjimečné schopnosti, vášeň a energii vést tuto jedinečnou instituci do její další kapitoly.“
Luboš Stehlík