21. 10. propagovaly v Sukově síni pražského Rudolfina před zástupci médií Česká filharmonie, Smetana 200, Rok české hudby, Česká televize a vlastně i Ministerstvo kultury ČR důležité projekty – výkladní skříň české hudby.
Martin Baxa, ministr kultury, a David Mareček, generální ředitel České filharmonie a Pražského filharmonického sboru.
V Carnegie Hall vystoupí v prosinci Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor a Pavel Haas Quartet. V České národní budově na Manhattanu bude připraven doprovodný program včetně Koncertu mladých talentů, který Český týden otevře. Pražský filharmonický sbor navíc zazpívá na ikonickém Times Square.
Carnegie Hall. Foto Jeff Goldberg. Zdroj: Česká filharmonie.
Česká filharmonie společně se svým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem Byčkovem připraví tři samostatné programy. Trojici instrumentálních koncertů Antonína Dvořáka postupně přednesou špičkoví sólisté – violoncellista Yo Yo Ma, houslista Gil Shaham a pianista Daniil Trifonov.
„Na světě existují pouze tři orchestry, kterým Carnegie Hall nabídla třídenní rezidenci. Jsou to Berlínští filharmonikové, Vídeňští filharmonikové a naše Česká filharmonie, která se navíc letos stala Orchestrem roku. Carnegie Hall je pro orchestry srovnatelnou metou, jako je pro zpěváky La Scala nebo jsou pro sportovce olympijské hry. Oproti dřívějším letům navíc Česká filharmonie tentokrát ještě rozšiřuje portfolio svých aktivit směrem k edukacím a doprovodným programům. Že se to celé děje právě v Roce české hudby, je významné pro celou Českou republiku,” říká ministr kultury Martin Baxa.
Provedení symfonických básní Vyšehrad, Vltava a Šárka ze Smetanovy Mé vlasti bude moci sledovat české i zahraniční publikum také online 4. prosince od 20 hodin na webových stránkách a YouTube kanálu České filharmonie.
„Naším cílem je představit Českou filharmonii nejen z pohledu vrcholné kulturní reprezentace, ale také jako moderní instituci, která umí přitažlivě a bezprostředně oslovit nejširší publikum. Chceme také širší veřejnosti představit našeho šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova, který v práci s orchestrem navázal na úsilí Jiřího Bělohlávka a v posledních letech přivedl Českou filharmonii mezi absolutní světovou elitu. A hlavně chceme pozvat naše fanoušky, aby s orchestrem poprvé zažili neopakovatelnou atmosféru, která filharmoniky provází na zahraničních koncertech,“ objasňuje generální ředitel České filharmonie David Mareček.
Pražský filharmonický sbor.
V dalších večerech zazní Mahlerova Pátá symfonie a Glagolská mše Leoše Janáčka, ve které se k České filharmonii připojí Pražský filharmonický sbor. K účasti na koncertech přizvala Česká filharmonie studenty londýnské Královské hudební akademie a absolventy Národního studentského orchestru USA při Carnegie Hall. Ti spolu se členy Orchestrální akademie České filharmonie vystoupí na zahajovacím komorním koncertu 2. prosince v České národní budově a v řadách orchestru zasednou také během všech tří hlavních koncertů rezidence. Mahlerovu Pátou symfonii Česká filharmonie se svým šéfdirigentem uvede v abonentním týdnu na konci října a se Smetanovou Mou vlastí i s Janáčkovou Glagolskou mší se na konci listopadu vypraví do Karlových Varů, kde se uskuteční již čtvrtý ročník společného festivalu České filharmonie a KVIFF Variace.
V České národní budově ve spolupráci s Českým centrem a Generálním konzulátem ČR v New Yorku proběhne třídenní filmový festival a bude zde k vidění fotografická výstava Allegro Forte fotografky Štěpánky Stein a výtvarnice Vendy Mlejnské. Čeští filharmonikové nabídnou americkým studentům také tři masterclassy.
Pražský filharmonický sbor vystoupí v samostatném a cappella koncertu. Pod taktovkou Lukáše Vasilka a ve společnosti předního českého tenoristy Pavla Černocha představí hudbu Petra Ebena, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů a Jana Nováka. Těsně před odjezdem do Spojených států amerických uvede Pražský filharmonický sbor tentýž program na dvou koncertech v Kostele sv. Šimona a Judy. Pro New York připravil Pražský filharmonický sbor také program složený ze spirituálů, gospelů a mezinárodních koled. Ten zazní pod širým nebem na Times Square.
Česká filharmonie na třídenní newyorskou rezidenci naváže dvěma koncerty v kanadském Torontu. V metropoli provincie Ontario orchestr dosud vystoupil pouze čtyřikrát. Naposledy před 40 lety pod taktovkou Václava Neumanna, a předtím v roce 1965 pod vedením Karla Ančerla, jenž později právě do Toronta emigroval a také tam zemřel. Letos se Semjonem Byčkovem zde Česká filharmonie uvede Mahlerovu Pátou symfonii, první polovinu Mé vlasti, Dvořákův Koncert pro klavír s Daniilem Trifonovem a Houslový koncert s Janem Mráčkem.
Český týden v Carnegie Hall
pondělí 2. prosince 2024 19.00, Česká národní budova
Komorní koncert mladých talentů – Marsalis, Edgar, Dvořák
Členové Orchestrální akademie České filharmonie, studenti londýnské Královské hudební akademie, absolventi Národního studentského orchestru USA při Carnegie Hall, členové České filharmonie, Jiří Vodička umělecké vedení
úterý 3. prosince 2024 20.00, Carnegie Hall
Dvořákův Violoncellový koncert a Smetanova Má vlast
Yo-Yo Ma violoncello, Semjon Byčkov dirigent, Česká filharmonie
středa 4. prosince 2024 14.00, Times Square, Červené schody
Pražský filharmonický sbor, Lukáš Vasilek sbormistr
středa 4. prosince 2024 20.00, Carnegie Hall
Dvořákův Houslový koncert a Mahlerova Pátá
Gil Shaham housle, Semjon Byčkov dirigent
čtvrtek 5. prosince 2024 20.00, Carnegie Hall
Dvořákův Klavírní koncert a Janáčkova Glagolská mše
Daniil Trifonov klavír, Ljubov Petrova – soprán, Lucie Hilscherová – mezzosoprán, Aleš Briscein – tenor, David Leigh – bas, Daniela Valtová Kosinová – varhany, Pražský filharmonický sbor, Lukáš Vasilek – sbormistr, Semjon Byčkov – dirigent, Česká filharmonie
pátek 6. prosince 2024 18.00, Česká národní budova
Smetana (2024) – promítání filmu
pátek 6. prosince 2024 19.30, Carnegie Hall, Zankel Hall, Poklady českého sboru
Petr Eben – Pražské Te Deum 1989, pro smíšený sbor, 2 trubky, 2 trombony, tympány a bicí
Leoš Janáček – Otčenáš JW IV/29, pro smíšený sbor, tenor sólo, harfu a varhany
Antonín Dvořák – V přírodě op. 63, pro smíšený sbor a cappella
Bohuslav Martinů – Čtyři písně o Marii H 235, pro smíšený sbor a cappella
Jan Novák – Testamentum, pro sólové hlasy, smíšený sbor a 4 lesní rohy
Pavel Černoch – tenor, Robert Kozánek, Karel Kučera – trombon, Stanislav Masaryk, Marek Vajo – trubka, Jan Vobořil, Kateřina Javůrková, Mikuláš Koska, Jindřich Kolář – lesní roh, Daniel Mikolášek – tympán, Mikhail Pashayev – bicí, Daniela Valtová Kosinová – varhany, Jana Boušková harfa, Pražský filharmonický sbor, Lukáš Vasilek – sbormistr
sobota 7. prosince 2024 18.00, Česká národní budova
Když já tak rád diriguju (2019) a Semjon Byčkov (2023) – promítání dokumentů
sobota 7. prosince 2024 19.30, Carnegie Hall, Weill Recital Hall
Pavel Haas Quartet v Carnegie Hall. Pavel Haas Quartet
neděle 8. prosince 2024 18.00, Česká národní budova
O čo ide Idě (2016) – promítání dokumentu
S dramaturgií českého týdne nemám problém. Jen nechápu, proč bude Američanům prezentován jako Čech Gustav Mahler, jenž se tak rozhodně necítil a jeho Pátá nemá s Českem nic společného. Takový mateník bude jistě v programu večera 4. 12. a na příslušné tiskové konferenci vysvětlen. Škoda, že ČF zahraje jen hudbu Dvořáka, Janáčka a Smetany a šance představit další českou hudbu nebude využita (například Bohuslav Martinů či Vítězslav Novák).
Smetana podle Najbrta, Smetana podle Byčkova
Jedním z vrcholů projektu Smetana200, který po celý letošní rok připomíná 200. výročí narození Bedřicha Smetany, je nový film České televize Smetana. Snímek, který sleduje poslední léta Smetanova života a líčí mimo jiné jeho boj s hluchotou, bude mít televizní premiéru 3. listopadu ve 20.10 hodin na stanici ČT 1 a následně bude ke zhlédnutí v iVysílání.
Tvůrčí tým filmu Smetana.
„Hraný snímek Smetana je pomyslným vyvrcholením oslav Roku české hudby na obrazovkách České televize, rozhodně však ne posledním a už vůbec ne jediným,“ říká výkonný ředitel ČT art Tomáš Motl a pokračuje. „Na našem kulturním kanále, který se na toto významné hudební téma letos mimořádně zaměřil, se české hudbě, jejím autorům a interpretům věnovalo či ještě bude věnovat téměř 170 samostatných pořadů i několik dokumentárních a hudebních cyklů. Mimo jiné to znamená 19 oper, 28 koncertů klasické hudby, téměř 50 koncertů jiných žánrů, 34 dokumentárních filmů, 21 recitálů a střihových pořadů a mnoho dalších. Převedeno do času to představuje 242 hodin vysílacího času a já můžu s velkou radostí říct, že i letos ČT art dokazuje, jak je v zachycování a nabízení české hudby ve všech jejích žánrech i podobách jedinečný a nezastupitelný.“
Marek Najbrt.
Pro režii filmu Smetana oslovil kreativní producent Jan Lekeš Marka Najbrta. „Náš film Smetanu představí jako člověka, který ve svém oboru zcela neoddiskutovatelně převyšuje své současníky a kvůli tomu musí bojovat nejen proti závisti okolí, ale i proti vlastnímu pocitu výlučnosti. A také jako člověka donuceného vyrovnat se s postupnou ztrátou sluchu, což v případě skladatele a dirigenta znamená fatální existenciální ohrožení,“ přibližuje Jan Lekeš a Marek Najbrt ho doplňuje: „Děj filmu se odehrává během posledních šestnácti let Smetanova života. Jednalo se o velmi dramatický čas, protože deset let před svou smrtí ohluchl a svá vrcholná díla z té doby komponoval, aniž by je mohl slyšet. Kromě hudby jde v našem příběhu také o Smetanův bouřlivý vztah s jeho druhou manželkou Betty Smetanovou a také o nadstandardní přátelství s Eliškou Krásnohorskou.“
Václav Neužil.
Režisér Marek Najbrt obsadil do hlavní role slavného zakladatele české národní hudby herce Václava Neužila, jeho manželku Betty ztvárnila Sarah Haváčová. Jednou z ústředních postav příběhu je také mladá spisovatelka a autorka čtyř libret ke Smetanovým operám Eliška Krásnohorská v podání Denisy Barešové.
Masku s charakteristickým plnovousem připravil Českým lvem oceněný umělecký maskér Martin Valeš pro herce Václava Neužila. Ten po postavě legendárního atleta Emila Zátopka přijal ve své kariéře už podruhé roli historické postavy, tentokrát tedy Bedřicha Smetany: „Když jsem byl malý, hrál jsem na klavír asi deset let, tak jsem to mohl oprášit. Jednu skladbu jsem dokázal zahrát, je to Jiřinková polka, kterou Bedřich učí Elišku Krásnohorskou. Na zbytek skladeb bych neměl, ani kdybych se připravoval dva roky. Taky jsem se spojil s dirigentem Janem Chalupeckým, abych uměl vzít správně do ruky taktovku, a absolvoval jsem taneční výcvik s choreografem Markem Zelinkou, protože se ve filmu vyskytne velká taneční scéna,“ popisuje Václav Neužil, jak důkladná byla jeho příprava na roli.
Režie: Marek Najbrt, scénář: Martin Šafránek, kamera: Jan Šuster, střih: Michal Hýka, zvuk: Jiří Melcher, dramaturgie: Veronika Slámová, Jan Lekeš, hudební poradce: Aleš Březina, architekt: Jan Vlasák, masky: Martin Valeš, Jana Bílková, Martin Větrovec, kostýmy: Andrea Králová, výkonné producentky: Romana Špiková, Karolína Vodičková, kreativní producent: Jan Lekeš, hrají: Václav Neužil, Sarah Haváčová, Denisa Barešová, Jana Plodková, Igor Bareš, Pavel Řezníček, Jiří Maryško, Viktor Zavadil a další.
Semjon Byčkov, šéfdirigent České filharmonie.
Festival Pražské jaro pozval k provedení Smetanovy Mé vlasti, hlavního ikonického cyklu české hudby, Českou filharmonii a šéfdirigenta Semjona Byčkova, jenž ji na našem prvním festivalu provede poprvé. Bude zajímavé poslouchat, co nového přinese a jestli orchestr bude hrát stejně dobře jako Berlínská filharmonie s Kirillem Petrenkem v roce 2024. Konfrontace také bude testem, jestli náš první orchestr skutečně patří mezi tři nejlepší orchestry světa, jak tvrdí ministr kultury a mnozí představitelé jak české hudby, tak mezinárodních médií… České filharmonii a Semjonu Byčkovovi se dostalo další cti – 2. a 3. 6. 2025 festival zakončí Mahlerovou 8. symfonií.
Luboš Stehlík