Duchovním koncertem v brněnské Katedrále sv. Petra a Pavla 9. listopadu 2025 od 19 hodin připomene Pěvecký sbor GAUDEAMUS Brno dvě letošní významná hudební výročí: 180 let od narození francouzského skladatele Gabriela Faurého a devadesátiny soudobého estonského skladatele Arvo Pärta.

Faurého Requiem, op. 48, zkomponované v letech 1887–1890, které při této příležitosti zazní, je považováno za jednu z vůbec nejkrásnějších a nejniternějších romantických duchovních skladeb. Pěvecký sbor GAUDEAMUS Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirové k provedení přizval dva vynikající mladé pěvecké sólisty: sopranistku Terezu Zimkovou a barytonistu Tadeáše Hozu, kteří jsou členy Collegia Vocale 1704 a hosty operních scén i koncertních pódií jak doma, tak v zahraničí. Faurého Requiem zazní ve varhanní verzi Inga Bredenbacha a katedrální varhany, které jsou největšími na jižní Moravě, při této příležitosti rozezvučí ředitel kůru, hlavní varhaník brněnské katedrály a špičkový varhanní virtuos Petr Kolař.

Tereza Zimková.

Tadeáš Hoza.

Petr Kolař.
Z tvorby Arvo Pärta stanou na programu kompozice Cantate Domino canticum novum pro smíšený sbor a varhanyz roku 1977, která pärtovsky oproštěným způsobem zhudebňuje verše 96. žalmu, a Littlemore Tractus z roku 2000 na poetický text anglikánského kardinála a filozofa Johna Henryho Newmana. Newmanova modlitba za věčný pokoj z jeho slavného kázání Moudrost a nevinnost, proneseného roku 1843 v Littlemore, byla přeložena do řady světových jazyků a Pärtovo zhudebnění jejímu duchovnímu sdělení propůjčuje hymnicky působivý výraz.
Koncert doplní kontemplativní acappelové duchovní kompozice současných pobaltských autorů, které Pěvecký sbor GAUDEAMUS Brno uvede v české premiéře. Z díla soudobé estonské skladatelky ukrajinského původu Galiny Grigorjevy zazní výběr z jejího sborového cyklu Na ishod (On leaving) z roku 1999, inspirovaný ortodoxními bohoslužebnými pohřebními texty a historickou tradicí pravoslavného polyfonního zpěvu. V Alleluia, které v roce 1996 zkomponovalpřední litevský skladatel Algirdas Martinaitis, pak budou mít posluchači možnost zaposlouchat se do rytmicky živé, extatické hudby, v níž skladatel pracuje s vlivy litevské lidové kultury a experimentuje s ambientními texturami a významem zpívaného textu.

Pěvecký sbor GAUDEAMUS Brno působí na české sborové scéně od roku 1996, kdy jej založil přední ukrajinský sbormistr a dirigent Alexander Vatsek. Z původně univerzitního sboru se v průběhu let vyvinulo samostatné těleso, jehož členy jsou v současnosti jak studenti, tak absolventi brněnských vysokých škol. Pod vedením sbormistryň Daši Karasové a Martiny Kirové si GAUDEAMUS drží postavení jednoho z předních českých amatérských sborových těles. Sbor každoročně pořádá koncerty a účastní se hudebních festivalů jak doma, tak v zahraničí. V posledních letech se snaží posluchačům přibližovat více i méně známá sborová díla minulosti, především pak propagovat soudobou českou a zahraniční sborovou tvorbu. V nedávné době GAUDEAMUS s úspěchem účinkoval ve 4. symfonii Alfreda Schnittkeho pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka v rámci abonentního cyklu Filharmonie Brno, na prestižním Mezinárodním operním a hudebním festivalu Janáček Brno se představil s programem ze skladeb Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů nebo Pavla Haase a na Lednicko-valtickém hudebním festivalu ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava a dirigentem Valentinem Uryupinem provedl 9. symfonii „S Ódou na radost“ Ludwiga van Beethovena. V minulých letech byl také hostem brněnského Velikonočního festivalu duchovní hudby, Mezinárodního festivalu Silberbauerovo hudební Podyjí či Mezinárodního festivalu současného umění FORFEST. Za dobu své existence se GAUDEAMUS s úspěchem prezentoval rovněž na řadě domácích i zahraničních sborových soutěží. Je mj. laureátem a držitelem Grand Prix Mezinárodního festivalu adventní a vánoční hudby v Bratislavě (2017), laureátem Mezinárodního festivalu pěveckých sborů „Svátky písní“ Olomouc (2009), Mezinárodního festivalu adventní a vánoční hudby s Cenou Petra Ebena v Praze (2004) či Mezinárodního festivalu akademických sborů v Pardubicích IFAS (2002, Grand Prix).
Dirigentka Daša Karasová je absolventkou dirigování sboru ze třídy Josefa Pančíka na brněnské Janáčkově akademii múzických umění. V letech 2000–2003 působila jako sbormistryně v divadle Jonáša Záborského v Prešově. Od roku 2007 umělecky vede Pěvecký sbor GAUDEAMUS Brno, s nímž získala několik ocenění na českých i mezinárodních sborových soutěžích. V letech 2010–2015 působila jako hlavní sbormistryně Brněnského akademického sboru. Je korepetitorkou Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, kde se podílela na hudebním nastudování řady operních inscenací. V rámci divadelních projektů Národního divadla Brno vystupuje také jako sólová i komorní hráčka.
Dirigentka Martina Kirová vystudovala v letech 2007–2012 sbormistrovství ve třídě Josefa Pančíka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a od roku 2007 působí jako sbormistryně Pěveckého sboru GAUDEAMUS Brno, s nímž získala roku 2017 ocenění na Mezinárodním festivalu adventní a vánoční hudby v Bratislavě. V letech 2008–2017 byla dirigentkou brněnského ženského Vachova sboru moravských učitelek. Působila také jako sbormistryně a umělecká vedoucí Dětského sboru Primavera Brno a jeho přípravných oddělení při ZUŠ Jaroslava Kvapila a mezi roky 2013–2019 jako korepetitorka Janáčkovy opery Národního divadla v Brně.