Převážně anglický vokální soubor VOCES8 má za sebou spoustu úspěšných projektů, a to jak koncertních, tak edukačních. V roce 2023 byla dokonce jejich nahrávka The Lost Birds s hudbou Christophera Tina, kterou vydala londýnská firma Decca, nominována na cenu Grammy. Publikace VOCES8 Method je uznávanou vzdělávací pomůckou, kdy hudba rozvíjí matematickou, čtenářskou a jazykovou gramotnost. Soubor inicioval vznik mnoha kompozic.


Fota Petr Dyrc.
V úterý 29. dubna zpívalo pět pěvců a tři pěvkyně na pozvání FOKu v pražském kostele sv. Šimona a Judy. Pro korektnost jmenný seznam: Savannah Porter, Eleonora Poignant – soprány, Katie Jeffries-Harris – alt, Blake Morgan, Euan Williamson – tenoři, Christopher Moore – baryton, Dominic Carver – bas, Barnaby Smith – alt, umělecký vedoucí.

Barnaby Smith, altista, umělecký vedoucí a komentátor.
Když jsem přemýšlel o titulku článku, napadaly mě varianty typu Znovuzrození ve stínu války, Nebeská harmonie, Polyharmonie renesance. Nakonec jsem položil akcent na edukační étos koncertu, který byl kupodivu určující. Jednak to byla, kromě dvou čísel, výborně sestavená kompilace evropské hudby konce 16. a počátku 17. století, kdy nejstarším komponistou byl Jean Mouton a nejmladším Claudio Monteverdi, jenž nechává renesanci už hodně za sebou, jednak se soubor rozhodl poučit středoevropské hlupce o historii západoevropské hudby vzletnými proslovy. A tak plný kostel vyslechl dobře připravené a víceméně vtipné a vydatné komentáře leadera ansámblu a pana Moora. Bylo to bezpochyby zajímavé, jen doufám, že to byl jen úlet a nastane se to v tomto kostele zvykem. Koncert by měl být vždy o hudbě bez výchovných berliček…
Jak jsem napsal, hudba byla vybrána skvěle, snad vyjma pro mě podivného zařazení renesanční písně se středověkým základem Angelus ad Virginem a úprava Perotina. Gibbons, Weelkes, Byrd, Mundy a Tallis kupodivu láskyplně ladili s des Prezem, Palestrinou a Lassem, jen pětihlasý Monteverdi (ze sbírky I sesto libro de madrigali) se vymykal. Přesto právě on patřil k tomu nejlepšímu, co jsem slyšel, jakkoli nejvíce mě zasáhla attacca provedená a báječně zazpívaná závěrečná dvojice Thomas Tallis (If Ye Love Me) – Orlando Gibbons (O Clap Your Hands).
Jací jsou VOCES8 live? Mají výborný souzpěv, hlasy se skutečně lahodně pojí, perfektně znají styl, po xté zpívají repertoár s potěšením v hlase i ve tváři. Časopis Gramophone o nich napsal: „Zpěv VOCES8 je bezchybný, co se týče kvality tónu a vyváženosti.“ V podstatě bych tuto větu podepsal. Nicméně zvláště v první části večera to bylo jiné, než na nahrávkách, hlavně mi vadily ne zcela intonačně správné, občas docela ostré tóny sopránů (zvláště pak prvního, předpokládám Savannah Porter). Naštěstí intonační velkorysost po pauze téměř zmizela.
Soubor je flexibilní, takže může výborně zpívat i v kvartetu a kvintetu, nicméně jejich hlavní síla je ve zvuku celé formace. Ansámbl tohoto typu vyžaduje specifické hlasy podepřené zkušenostmi i znalostmi, neměl jsem však pocit, že by čistě sólový zpěv patřil mezi jejich silné stránky. Ohlas byl nadšený, takže si bez kytice odskočili do poněkud jiného světa: Bourrée J. S. Bacha v aranži Warda Swingleho a Straighten Up and Fly Right (Nat ‚King‘ Cole), v nichž ukázali (hlavně Blake Morgan), že mají i herecké nadání a smysl pro humor. Koncert nahrával Český rozhlas Vltava.

Dominic Carver a Blake Morgan.



I u nás máme komorní sborové ansámbly, které více či méně zpívají renesanční hudbu. Podobně obsazená a úzce zaměřená je Cappella Mariana. Souzpěv, barva stylovost jsou stejně kvalitní, ale v uších vedou v měkkosti zvuku a v kvalitě sopránů Češi. Hlasovou kvalitou si s Brity v ničem nezadají Collegium Vocale 1704, což je ale početnější sbor, Martinů Voices, pro nějž je ovšem renesance okrajovou dobou, a Tiburtina Ensemble, jež je ženským obsazením oborově jinde…
Britské ostrovy nabízely a nabízejí řadu výborných sborů. VOCES8 je sboreček světových kvalit, ale mužská formace King´s Singers v 90. letech, Gabrieli Consort a Monteverdi Choir v první dekádě mě v nejrůznější hudbě „bavili“ přinejmenším stejně. Hostování VOCES8 bylo, pominu-li edukační komentáře, zážitkem a od dramaturgie FOK to byl majstrštyk, ale v jejich abonentní řadě Stará hudba jsem slyšel v tomto století řadu projektů, které moji mysl i duši obohatily více.
Luboš Stehlík