Skvělá  Coco v Brně

Mário Radačovský, umělecký šéf baletu Národního divadla Brno, završil desetiletí svého brněnského působení inscenací inspirovanou neobyčejnou osobností módního designu – Coco Chanel (premiéra 3. 5. 2024, Mahenovo divadlo Brno). Není to zdaleka první jevištní dílo, které věnoval výrazným tvůrcům napříč staletími. Připomeňme například Warhola, Michelangela nebo Beethovena, který  je ostatně dosud nevšední součástí  zdejšího repertoáru. Všechna tato jména spojuje výjimečná tvůrčí síla, která dokázala posunout ten který obor či styl výrazně vpřed.

Zleva: Klaudie Lakomá, Aoibh Ní Riain Broin, Antoneta Turk, Nanaka Ogawa. Fota Martin Divíšek.

Coco Chanel lákala zřejmě Mária Radačovského jako téma  dynamikou své  osobnosti, a to v soukromé i profesionální rovině. Současně však logicky stál před nelehkým úkolem vybrat její životní okamžiky i  profesionální mezníky, které by, v jevištní stylizaci, vytvořily autentický portrét plný dotyků s dobovou realitou i nadčasovou citovostí a vášní. Soukromé scény,  plné vnitřního osobního napjetí, střídají pak sebevědomé ukázky ze světa módního návrhářství, vyjádřené především atmosférou přehlídek a jejich zákulisí.

Kristýna Kmentová (představitelka hlavní role Coco Chanel), Adrian Sánchez (Arthur).

Autor večera – choreograf a režisér Mário Radačovský –  vytvořil inscenaci, která je v mnoha rysech výjimečná. Už samotný výběr  dílčích témat jednotlivých scén zaručuje mnohostranný pohled na  dominantní osobnost  Chanel. Klasické divadelní střídání komorních partií, v tomto případě věnovaných vnitřnímu citovému životu (v premiérovém večeru skvělá představitelka hlavní role Kristýna Kmentová a její partneři Ilia Mironov a Adrian Sánchez) a ansámblových scén s dominantou módní tvorby a  neopakovatelným leskem atmosféry přehlídek, navíc plně vyhovuje živé atmosféře večera. Některé okamžiky lze považovat dokonce za symboly: například situaci, kdy Coco odebírá z oděvu naparáděné dámy všechny do té doby nezbytné dekorativní detaily, až nakonec před námi stojí žena v jednoduché eleganci přímo symbolizující vkus a design  dvacátého století. K půvabným chvílím patří i taneční variace na atmosféru krejčovské dílny plné nového vynálezu – šicích strojů.  Mário Radačovský se ve výběru životních kapitol Coco Chanel nevyhnul ani problematickému tématu jejího kontaktu s německými nacisty (Hanse tančil v premiéře Glen Lambrecht) a využil  ho k rušné epizodě, v představení stejně „cizorodé“ jako byla ve své době v tradiční atmosféře Francie.

K expresivitě, ale i k lyrickým momentům  večera přispěla velkou měrou výtečně koncipovaná  hudební koláž, na níž s Máriem Radačovským spolupracoval Petr Duchalík.

Zleva: Kristýna Lakomá (Coco Chanel), Klaudie Lakomá (Přítelkyně), Jacopo Iadimarco (Etienne).

Autor scény Marek Hollý navrhl svobodný,  monumentální prostor,  kde tehdy aktuální   racionalita je doplněna  interiérovými prvky typickými pro tehdejší  tradiční společnost. Zvláště působivá je oblá zrcadlová scéna, jejíž jednotlivé části odrážejí tanečnici do mnoha (nejednou až symbolicky vnímaných) figur a poloh.  Je přirozené, že téma Coco Chanel  přináší dominantní  příležitost pro svět kostýmů. Výtvarnice Ľudmila Várossová tuto šanci využila dokonale. Precizně nastudované a vybrané typické modely ztvárnila pro baletní scénu v různém stupni stylizace, mnohdy s  lehce provokativní nadsázkou, zdůrazňující atmosféru  doby a společnosti. Báječná byla volba barevných a černobílých sérií.  To samozřejmě platí především o zmíněných  scénách módních přehlídek.

To všechno vytváří pro inscenaci důležitý  prostor k životu. Ten  dávají večeru pochopitelně  teprve samotní tanečníci. Jejich výkon  dokonale odpovídá stylu „chanelovské“ doby,  je plný vnitřního napětí i životní radosti. Na každém okamžiku představení je znát, že jejich výkon neznamená jen naplnění vynikající Radačovského choreografie, ale je přirozenou,  spontánní součástí neobyčejného večera.

Sdílet na Facebook
Poslat E-mailem
Sdílet na WhatsApp
Další příspěvky z rubriky